مدیریت مدرسه

تجربیات من

مدیریت مدرسه

تجربیات من

اهمیت خلاقیت و روش های پرورش آن در دوره ابتدایی

اهمیت خلاقیت و روش های پرورش آن در دوره ابتدایی

 
     
 
 

برای پرورش تفکر خلاق باید سعی شود که مسئولیت تصمیم گیریها و عمل به دانش آموز واگذار شود. تحقیقات انجام شده نشان دادند که شرکت دادن دانش آموزان در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی و محتوایی که با فعالیت دانش آموزان ارائه شود، سبب پرورش زمینه های مختلفی در دانش آموزان می شود.

 
   
 
خلاقیت را می توان هماهنگی و گردآوری کیفیت ها، ایده ها و مفاهیم به شکلی جدید که قبلاً وجود نداشته است، تعریف کرد و تفکر خلاق عبارتست از توانایی ترکیب اجزایی که به نظر جداگانه و یا مستقل می آیند و توانائی های خلاق همچون سایر انواع هوش به درجات متفاوت در میان همه ما وجود دارد و برعهده ما است که آنها را شکوفا ساخته و به خدمت گیریم. مطالعات انجام شده درباره خلاقیت نشان داده که کودکان دردوره دوم کودکی یعنی ۷تا۱۱ سالگی می توانند انرژی خود را درجهت فعالیت های خلاق سوق دهند. از این رو روان شناسان این دوره را سن خلاقیت نام گذاری کرده اند. با توجه به این مطلب باید معلمان و تمام کسانی که در رابطه با مسائل تعلیم و تربیت کودکان قرار دارند این مسئله را مورد توجه قراردهند.

برای پرورش تفکر خلاق باید سعی شود که مسئولیت تصمیم گیریها و عمل به دانش آموز واگذار شود. تحقیقات انجام شده نشان دادند که شرکت دادن دانش آموزان در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی و محتوایی که با فعالیت دانش آموزان ارائه شود، سبب پرورش زمینه های مختلفی در دانش آموزان می شود. برای پرورش خلاقیت دانش آموزان باید از تشویق های به موقع و سازنده و صادقانه استفاده کرد و درمورد اشتباهاتی که انجام داده اند، درست انتقاد شود. آنها را با خودشان مقایسه کنند. محیط و فضایی برای آنها مهیا کنیم که آزادانه بتوانند فعالیت کرده و در آنها ایجاد انگیزه کنند. از تکنیک های افزایش نیروی ذهنی و همچنین از وسایل کمک آموزشی و بازی برای شکوفا کردن خلاقیت دانش آموزان استفاده کنیم.

کشف استعدادها و رفتارهای خلاق در افراد همواره یکی از آرزوهای بشر درهمه زمانها بوده است. با پیشرفت علوم و تکنولوژی تحقق این آرزو و اگر چه امکان بیشتری یافته است، درعین حال مخاطره آمیزتر نیز شده است. روش هایی که برای پرورش استعدادهای درخشان مورد استفاده قرارمی گیرند متعدد است. با وجود این بسیاری از آنها درجریان عمل با شکست مواجه می شود.

امروزه همه مدارس وظیفه دارند تا به پرورش دانش آموزان خود در همه زمینه ها و به صورتی همه جانبه بپردازند و فرصت هایی را به وجود آورند که ضمن آن تغییراتی واقعی و اصولی در نحوه تدریس حاصل شود. خلاقیت یک استعداد پرارزش است وافراد خلاق کسانی هستند که پیشرفت های عظیم علوم پزشکی ادبیات هنر و... مدیون کوششهای آنهاست. آنها هستند که پیشرفت تمدن را درهمه جوامع به عهده دارند.

توجه به اندازه گیری هوش دانش آموزان منجر به تحقیقات موازی با آن برای شناخت خلاقیت در دانش آموزان درچند دهه اول قرن حاضر شده است. اخیراً روان شناسانی که توجه خود را به کیفیت ها و عواملی که نشان دهنده خلاقیت دانش آموزان است معطوف داشته اند، دریافته اند که خلاقیت و داشتن نمرات بالا در آزمون های هوش همواره قرین هم نیستند.

خلاقیت را نمی توان فقط در انحصار عده ای معدود دانست. خلاقیت در همه موجود است. این قابلیتی است که افراد انسانی را در مقامی بالاتر از همه موجودات زنده که درجهان زندگی می کنند، قرار می دهد. توانائی های خلاق همچون سایر انواع هوش به درجات متفاوت درمیان همه ما وجود دارد. آن چه که برعهده ما گذاشته شده است این است که آنها را شکوفا ساخته و به خدمت بگیریم. مطالعات با ارزشی که درمورد افراد بسیار خلاق به عمل آمده نشان می دهد که این افراد قادرند به افکار خود نظم داده و از طریق انضباط شخصی گامی به سوی پرورش خلاقیت های خود بردارند.

خلاقیت را می توان هماهنگی و گردآوری کیفیت ها ایده ها مفاهیم به شکل جدید که قبلاً وجود داشته است، تعریف کرد. در این روند سعی شده که مسئولیت تصمیم گیری ها و عمل به دانش آموز واگذار شود و به این وسیله هم دانش آموز تشویق به خلاقیت شود و هم معلم ملزم به استفاده از بازی ها به روشی فعال و خلاق شود. معلم می تواند فضای آموزشی ایجاد کند که دانش آموز آزادی کافی جهت فعالیت داشته باشد و همچنین همزمان بتواند به برخی فعالیت های آموزشی نیز بپردازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.