مدیر و ارتباط آن با روان شناسی
مدیر در واقع مدیریت یک مکان مهم را به عهده
دارد . مدرسه مثل یک کارخانه انسان
سازی است . مدیر با انسان سر و کار دارد و مدیر باید بتواند با همه ی موجود
در مدرسه اعم از دانش آموز ، معلم ،
خدمتگزار و اولیا ارتباط برقرار کند مثلا مدیر باید بتواند اطلاعاتی هر چند
محدود در خصوص دانش آموزی که پرخاشگری ،
دروغگویی ، خیال پردازی می کند داشته باشد یا بتواند مشکلات معلم خود را شناسایی و درک کند و در صورت امکان تلاش خود را در رفع
مشکلات او به کار گیرد .
مدیر
موفق
مدیر باید فرصت ها را در یابد ، ضعف ها را جبران کند ، قوت های خود را گسترش دهد ، مسائل معلمان برای او مهم باشد و بتواند با در نظر گرفتن پاداش و انگیزه معلمان خود بیافزاید .
بهترین
هدیه یک مدیر ایجاد محیطی گرم و صمیمی است تا معلمان در کنار دانش آموزان با
مهربانی ، اطمینان و امنیت خاطر و حرمت و احترام متقابل رفتار کند .
چند
مورد از اقدامات مدیران به طور موردی
· مدیر باید به معلمان خود توجه داشته باشد تا او نیز به دانش آموزان توجه داشته باشد.
· مدیر باید قبل از معلمان خود به مدرسه بیاید و بعد از معلمان خود از مدرسه خارج شود
· مدیر باید کمک کند که افراد در مدرسه باهم کار کنند نه در مقابل هم
· بهترین مدیران کسانی هستند که از خود ابتکار دارند و ضعیف ترین مدیران برای نوآوری لابلای بخشنامه ها را می گردند.
· یک مدیر اگر در اندیشه ی داشتن مدرسه ای مطلوب و مورد رضایت دانش آموزان ، معلمان و والدین باشد بهتر است از آغاز سال تحصیلی کارهای بزرگ و مهم را شروع کند .
· بهتر است برنامه های سالیانه را در ایام تابستان آماده کند .
· یک مدیر بدون داشتن برنامه هدفمند راه به جایی نخواهد برد.
· برخی از مدیران بعضی از موضوعات را که لازم است در ابتدای سال تحصیلی به آن توجه کنند در بهمن یا اسفند به فکر انجام آن می افتند.
· وظیفه ی یک مدیر با نشاط کردن فضای مدرسه ، گسترش فضایل اخلاقی و دینی دانش آموزان است .
· مدیر باید از نظرات دانش آموزان در جهت بهبود کارها استفاده کند.