مدیریت مدرسه

تجربیات من

مدیریت مدرسه

تجربیات من

مشکلات یک معلم ایرانی در کلاس درس

مشکلات یک معلم ایرانی در کلاس درس

مدیریت نوین مدارسمهارت های حرفه ای معلمی (مشکلات یک معلم ایرانی در کلاس درس)

 با جست و جو در اینترنت و گشتی در کتاب های مربوط به تعلیم و تربیت به انبوهی از اطلاعات مفید، آموزنده و جالب در مورد معلم و معلمی؛ از نحوه ی پوشش و خواب و تغذیه گرفته تا چگونگی حرف زدن و نگاه کردن و جابه جایی در کلاس و بایدها و نبایدهای بسیار بر می خوریم که می توانیم از آنها استفاده ی بهینه کنیم مثلا:

معلم باید؛ آراسته، وقت شناس، منظم، با سواد، متعهد، دلسوز،حامی،مشوق، مثبت اندیش،خلاق، کوشا،خوش اخلاق، مشارکت جو و... باشد.

و معلم نباید؛ فریاد بزند، تنبیه کند، تمایز قائل شود، بی توجه باشد، بی برنامه و بی طرح درس و ... باشد .

و با پرسش از صاحب نظران در عرصه ی تعلیم و تربیت نیز می توان به پاسخ های جامع و کاملی دست یافت از جمله پاسخ مصطفی ملکیان که مشکلات معلمان ایرانی در کلاس درس را به پنج دسته ی مشکلات مربوط به :

1. معلمان 2. دانش آموزان 3. مواد و کتب درسی 4. نگاه معلم به شاگرد 5. نگاه دانش آموز به استاد، به شرح زیر تقسیم بندی می کنند:

1. مشکلات معلمان:

1/1. نداشتن علم و تسلط لازم و کافی برای تدریس

1/2.نداشتن قدرت تفکر شخصی (یعنی قدرت دخل و تصرف در معلومات و جداکردن حق از باطل)

1/3.نداشتن فهم از فلسفه و مقصود آموزش و پرورش (یعنی هدف از کار خود و فرآورده ی کار خودرا نمی دانند)

1/4.نداشتن توانایی نگاه کردن از بالا به خود و در نتیجه عدم تجربه اندوزی (یعنی هرجلسه و هر سال تدریس را چراغ راه آینده خود نمی کنند)

1/5. عدم حفظ حرمت علم و معلمی (یعنی حداقل با تظاهر کردن به داشتن مناعت طبع آدم پولدار می توانند باعث شوند تا انگیزه علم طلبی دانش آموزان کم نشود)

1/6.ادعای دانایی کل در رشته ی مربوطه را داشتن (معلم باید به دانش آموزان بگوید من کمی بیش از شما بلدم و برای همین کمی بیش از شما بلد بودن است که معلم شما هستم)

2. مشکلات دانش آموزان:

2/1. علم یا شبه علم را وسیله ای می دانند برای غیر علم( یعنی هدف خود علم نیست بلکه کسب مدرک است برای کسب شغل و ثروت و لذت و شهرت و ...)

2/2.به اشتباه برای علم راه میانبر قائل اند، چون در همه چیز را میان بر دیده اند ( اما علم تنها محصولی است که راه میانبر و جهش ندارد)

2/3.تصور می کنند در علم زمانی باید فارغ التحصیل شوند (یعنی علم را فرآورده می دانند و نه فرآیند، در نتیجه مدرک گرا می شوند)

3.مشکلات مواد و کتب درسی:

3/1.کتب درسی بر اساس نگاه از بالا تالیف نمی شود (نگاه از بالا یعنی نگاه تکمیل گرایانه، ماکتی و پازلی)

3/2.تک آوایی بودن کتب درسی (در صورتی که در کتب درسی باید تمام آرای موجود در مورد آن درس را بیان کرد)

3/3. کتب درسی توسط مولفان تراز اول آن رشته تالیف نمی شود (اتفاقا برعکس، کسانی که نمی توانند کتاب مفیدی بنویسند کتب درسی را می نویسند و مولفان برجسته دون شان خود می دانند که کتب درسی بنویسند)

4. مشکلات مربوط به نگاه معلم به شاگرد

4/1.گمان می کنند که دانش آموزان قوه ی تشخیص درست از نادرست را ندارند، غافل از اینکه گاهی دانش آموزی مطلبی را بهتر از معلم می داند .

4/2. گمان می کنند همه ی دانش آموزان حکم واحد دارند ، مثلا همه فقط دنبال مدرک هستند و همین باعث می شود تا درس و تدریس را سهل انگارانه بگیرند در حالی که گاهی در گوشه و کنار کلاس دانش آموزانی هستندکه به جد به دنبال علم هستند.

43.گمان می کنند که دانش آموز باید شیفته و مرید معلم باشد و حق نقد معلم را ندارد و هر نقدی را مخالفت با خود می دانند.

5.مشکلات مربوط به نگاه دانش آموز به استاد

5/1. دانش آموز استاد را به عنوان ابزار و نردبان ترقی برای دریافت مدارک تحصیلی نگاه می کند در نتیجه به هر نوع تملق و چاپلوسی و کرنش تن می دهد.حال آنکه وظیفه ی معلم تنها علم و علم آموزی است.

5/2. دانش آموز گمان می کند که معلم باید همه کارها را انجام دهد و گمان می کند همه ی علم همین است که معلم گفته است در حالی که معلم تنها سرنخ ها را می دهد و از بالا نظارت می کند و منابع را معرفی می کند.

با این اوصاف آنچه ما معلمان ایرانی باور داریم این است که؛

در شرایط دیکتاتوری عریان و استبداد موذیانه و وحشیانه در هر مکان و زمانی؛

معلم باید انسان باشد؛

یعنی باید مبارز باشد

یعنی باید عشق و آرمان داشته باشد و آزادی خواه باشد

یعنی باید با خویشتن خویش و نیز با کسانی که در راه مبارزه با آن ها همکاری می کند صادق و شفاف باشد

و برای رسیدن به این اصول انسانی؛کوشا،جدّی، مصرّ و سخت کوش باشد

و اولین راه کار پیشنهادی جهت رهایی از این مشکلات؛ گام برداشتن در مسیر "خودشناسی اصیل" است.

حمید جعفری / تهران

اهمیت خلاقیت و روش های پرورش آن در دوره ابتدایی

اهمیت خلاقیت و روش های پرورش آن در دوره ابتدایی

 
     
 
 

برای پرورش تفکر خلاق باید سعی شود که مسئولیت تصمیم گیریها و عمل به دانش آموز واگذار شود. تحقیقات انجام شده نشان دادند که شرکت دادن دانش آموزان در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی و محتوایی که با فعالیت دانش آموزان ارائه شود، سبب پرورش زمینه های مختلفی در دانش آموزان می شود.

 
   
 
خلاقیت را می توان هماهنگی و گردآوری کیفیت ها، ایده ها و مفاهیم به شکلی جدید که قبلاً وجود نداشته است، تعریف کرد و تفکر خلاق عبارتست از توانایی ترکیب اجزایی که به نظر جداگانه و یا مستقل می آیند و توانائی های خلاق همچون سایر انواع هوش به درجات متفاوت در میان همه ما وجود دارد و برعهده ما است که آنها را شکوفا ساخته و به خدمت گیریم. مطالعات انجام شده درباره خلاقیت نشان داده که کودکان دردوره دوم کودکی یعنی ۷تا۱۱ سالگی می توانند انرژی خود را درجهت فعالیت های خلاق سوق دهند. از این رو روان شناسان این دوره را سن خلاقیت نام گذاری کرده اند. با توجه به این مطلب باید معلمان و تمام کسانی که در رابطه با مسائل تعلیم و تربیت کودکان قرار دارند این مسئله را مورد توجه قراردهند.

برای پرورش تفکر خلاق باید سعی شود که مسئولیت تصمیم گیریها و عمل به دانش آموز واگذار شود. تحقیقات انجام شده نشان دادند که شرکت دادن دانش آموزان در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی و محتوایی که با فعالیت دانش آموزان ارائه شود، سبب پرورش زمینه های مختلفی در دانش آموزان می شود. برای پرورش خلاقیت دانش آموزان باید از تشویق های به موقع و سازنده و صادقانه استفاده کرد و درمورد اشتباهاتی که انجام داده اند، درست انتقاد شود. آنها را با خودشان مقایسه کنند. محیط و فضایی برای آنها مهیا کنیم که آزادانه بتوانند فعالیت کرده و در آنها ایجاد انگیزه کنند. از تکنیک های افزایش نیروی ذهنی و همچنین از وسایل کمک آموزشی و بازی برای شکوفا کردن خلاقیت دانش آموزان استفاده کنیم.

کشف استعدادها و رفتارهای خلاق در افراد همواره یکی از آرزوهای بشر درهمه زمانها بوده است. با پیشرفت علوم و تکنولوژی تحقق این آرزو و اگر چه امکان بیشتری یافته است، درعین حال مخاطره آمیزتر نیز شده است. روش هایی که برای پرورش استعدادهای درخشان مورد استفاده قرارمی گیرند متعدد است. با وجود این بسیاری از آنها درجریان عمل با شکست مواجه می شود.

امروزه همه مدارس وظیفه دارند تا به پرورش دانش آموزان خود در همه زمینه ها و به صورتی همه جانبه بپردازند و فرصت هایی را به وجود آورند که ضمن آن تغییراتی واقعی و اصولی در نحوه تدریس حاصل شود. خلاقیت یک استعداد پرارزش است وافراد خلاق کسانی هستند که پیشرفت های عظیم علوم پزشکی ادبیات هنر و... مدیون کوششهای آنهاست. آنها هستند که پیشرفت تمدن را درهمه جوامع به عهده دارند.

توجه به اندازه گیری هوش دانش آموزان منجر به تحقیقات موازی با آن برای شناخت خلاقیت در دانش آموزان درچند دهه اول قرن حاضر شده است. اخیراً روان شناسانی که توجه خود را به کیفیت ها و عواملی که نشان دهنده خلاقیت دانش آموزان است معطوف داشته اند، دریافته اند که خلاقیت و داشتن نمرات بالا در آزمون های هوش همواره قرین هم نیستند.

خلاقیت را نمی توان فقط در انحصار عده ای معدود دانست. خلاقیت در همه موجود است. این قابلیتی است که افراد انسانی را در مقامی بالاتر از همه موجودات زنده که درجهان زندگی می کنند، قرار می دهد. توانائی های خلاق همچون سایر انواع هوش به درجات متفاوت درمیان همه ما وجود دارد. آن چه که برعهده ما گذاشته شده است این است که آنها را شکوفا ساخته و به خدمت بگیریم. مطالعات با ارزشی که درمورد افراد بسیار خلاق به عمل آمده نشان می دهد که این افراد قادرند به افکار خود نظم داده و از طریق انضباط شخصی گامی به سوی پرورش خلاقیت های خود بردارند.

خلاقیت را می توان هماهنگی و گردآوری کیفیت ها ایده ها مفاهیم به شکل جدید که قبلاً وجود داشته است، تعریف کرد. در این روند سعی شده که مسئولیت تصمیم گیری ها و عمل به دانش آموز واگذار شود و به این وسیله هم دانش آموز تشویق به خلاقیت شود و هم معلم ملزم به استفاده از بازی ها به روشی فعال و خلاق شود. معلم می تواند فضای آموزشی ایجاد کند که دانش آموز آزادی کافی جهت فعالیت داشته باشد و همچنین همزمان بتواند به برخی فعالیت های آموزشی نیز بپردازد.

دانلود نمونه سوالات تیزهوشان 9 استان در یک فایل زیپ

دانلود نمونه سوالات تیزهوشان 9 استان در یک فایل زیپ


 تاریخ بروز رسانی : 1393/1/25 

دانلود سوالات آزمون ورود به مدارس استعدادهای درخشان
و نمونه دولتی همه استان ها
دانلود پاسخنامه آزمون ورود به مدارس استعدادهای درخشان
و نمونه دولتی همه استان ها   
آزمون ورودی از ششم به هفتم
ردیف دانلود سوالات دانلود پاسخنامهدانلود  پاسخنامه تشریحیتوضیحات
1 سوالات آزمون استان تهرانپاسخنامه  پاسخنامه تشریحی  
2 سوالات آزمون استان البرزپاسخنامهپاسخنامه تشریحی  
3 سوالات آزمون استان مرکزی پاسخنامهپاسخنامه تشریحی  
4 سوالات آزمون استان گیلان  پاسخنامه پاسخنامه تشریحی  
5 سوالات آزمون استان ایلام  پاسخنامه پاسخنامه تشریحی  
6 سوالات آزمون استان کرمانشاه پاسخنامه  پاسخنامه تشریحی 
7 سوالات آزمون استان قم  پاسخنامه پاسخنامه تشریحی 
8 سوالات آزمون استان کرمان  پاسخنامه پاسخنامه تشریحی  
9 سوالات آزمون استان هرمزگان پاسخنامه پاسخنامه تشریحی  
10 سوالات آزمون استان بوشهرپاسخنامه پاسخنامه تشریحی  
11 سوالات آزمون استان اصفهانپاسخنامه پاسخنامه تشریحی  
12 سوالات آزمون استان زنجان  پاسخنامهپاسخنامه تشریحی *
13 سوالات آزمون استان اردبیل پاسخنامهپاسخنامه تشریحی *
 14سوالات آزمون استان آذربایجان شرقیپاسخنامه پاسخنامه تشریحی*
 15سوالات آزمون استان آذربایجان غربی  پاسخنامه پاسخنامه تشریحی *
 16سوالات آزمون استان چهارمحال و بختیاری    پاسخنامه پاسخنامه تشریحی  
17 سوالات آزمون استان سیستان و بلوچستانپاسخنامه پاسخنامه تشریحی  
18 سوالات آزمون استان های خراسان جنوبی و شمالی پاسخنامه پاسخنامه تشریحی مشترک
19 سوالات آزمون استان فارس پاسخنامه پاسخنامه تشریحی   
 20سوالات آزمون استان کهکیلویه و بویر احمد پاسخنامه پاسخنامه تشریحی   
21 سوالات آزمون استان گلستان   پاسخنامه پاسخنامه تشریحی   
 22سوالات آزمون استان خراسان رضوی پاسخنامهپاسخنامه تشریحی  
23 سوالات آزمون استان یزدپاسخنامه پاسخنامه تشریحی  
 24    
 25    
26     
 27    
 28    
* سوالات این چهار استان مشترک هستند    



با تشکر از :  آقای بیگدلی   

و وبلاگ  http://sore.blogsky.com

جور استاد به ز مهر بدر

معلم کتابی دیدم در دیار مغرب ترشروی ، تلخ گفتار ، بدخوی ، مردم آزار ، گدا طبع ، ناپرهیزگار که عیش مسلمانان به دیدن او تبه گشتی و خواندن قرآنش دل مردم سیه کردی . جمعی پسران پاکیزه و دختران دوشیزه به دست جفای او گرفتار ، نه زهره خنده و نه یارای گفتار ، گه عارض سیمین یکی را طپنچه زدی و گه ساق بلورین دیگری شکنجه کردی . القصه شنیدم که طرفی از خبائث نفس او معلوم کردند و بزدند و براندند و مکتب او را به مصلحی دادند ، پارسای سلیم ، نیکمرد ف حلیم که سخن جز بحکم ضرورت نگفتی و موجب آزار کس بر زبانش نرفتی. کودکان را هیبت استاد نخستین از سر برفت و معلم دومین را اخلاق ملکی دیدند و یک یک دیو شدند. به اعتماد حلم او ترک علم دادند . اغلب اوقات به بازیچه فراهم نشستندی و لوح درست ناکرده در سر هم شکستندی .

استاد معلم چو بود بى آزار

خرسک بازند کودکان در بازار

بعد از دو هفته بر آن مسجد گذر کردم ، معلم اولین را دیدم که دل خوش کرده بودند و به جای خویش آورده . انصاف برنجیدم و لاحول گفتم که ابلیس را معلم ملائکه دیگر چرا کردند . پیرمردی ظریف جهاندیده گفت :

پادشاهى پسر به مکتب داد

لوح سیمینش بر کنار نهاد

بر سر لوح او نبشته به زر

جور استاد به ز مهر پدر

7 ویزگی کارکردی یک مدیر موفق کدامند

مشارکت فکری کارکنان

شما به عنوان مدیر ، درگیر مسائل کلان شرکت هستید و این ، از توجه به جزئیاتی که گاه بسیار مهم هم هستند غافل تان می کند.
بنابراین زمانی را به گوش کردن به صحبت های کارکنان خود اختصاص دهید. از آنها سوالاتی درباره کارهای شرکت و وظایف شان بپرسید و با اشتیاق گوش کنید، حتی اگر کارمندتان حرف مهیجی برای گفتن نداشته باشد.
ممکن است از شنیدن برخی واقعیت های درون شرکت متحیر شوید و برای آنها تصمیمات جدید بگیرید.

این فکر که چون شما رئیس هستید پس از همه بیشتر می دانید ، می تواند نقطه شروع فروپاشی شرکت شما باشد زیرا ممکن است یکی از کارمندان تان چیزی بداند که شما نمی دانید و اتفاقاً بسیار هم استراتژیک است ؛ همه را در نظر بگیرید.

 360 درجه
یاد بگیرید و هرگز فارغ التحصیل نشوید

حتی اگر بالاترین مدرک دانشگاهی را هم دارید، باز هم از یاد گرفتن غفلت نکنید. مدیری که خود را از آموختن بی نیاز بداند ، به زودی متوجه خواهد شد که رقبا با سرعت از او و شرکتش سبقت می گیرند.
یادگیری تا 360 درجه و تمام وجه باشد و بکوشید از هر که می توانید یاد بگیرید. در دوره های کوتاه مدت ثبت نام کنید، کتاب های روز را ولو به اجمال بخوانید. سایت هایی که مطالب مفیدی درباره مدیریت و حرفه تان دارند را شناسایی کنید و مدام به آنها سر بزنید.
میز مدیریت برای شما ، باید در عین حال صندلی دانشگاه هم باشد.

عدم شتاب در تصمیم گیری ها
 

مشکلات در مسیر مدیریت امری عادی است. ممکن است کارمندی شما را ناراحت کند یا شریکی خلف وعده کند یا پیمانکارتان ، تاخیر داشته باشد یا رقیب تان کاری غیراخلاقی انجام دهد و نظایر این ها.
بدترین انتخاب در این باره ، تصمیم شتاب زده است. در مواقع این چنینی ، سعی کنید بر خود مسلط باشید. با خودتان عهد ببندید که که در حالت های عصبی ، تصمیم نگیرید.
گاهی اوقات 15 دقیقه صبر کردن و بعد تصمیم گرفتن مسیر را کاملا عوض می کند. گاهی اوقات نیز باید یک یا چند روز صبر کنید و در این مدت با دیگران مشورت نمایید.

یادتان باشد که شما یک مدیر هستید و با کسی که در خیابان بر اثر واقعه ای عصبی می شود و دست به واکنش احساسی می زند فرق می کنید.
 
 تحمل و انتقادپذیری بخشی از ویژگی های ذاتی مدیران است
 
کسی که مسوولیت یک واحد را بر عهده می گیرد ، باید بداند که در آن واحد - از یک کلاس درس تا یک کشور - درباره اش پچ پچ و انتقاد وجود خواهد داشت. کسی که تحمل این را ندارد که پشت سرش حرف بزنند ، اساساً نباید وارد فاز مدیریتی شود. چنین کسی اگر بخواهد با این موضوع مقابله کند باید تقریباً تمام توانش را مصروف آن کند و از وظایف اصلی اش باز بماند.

مدیر در عین حال باید به کارمندانش فرصت بدهد که در یک فضای سالم و مؤدبانه ، نقدهای خود را مطرح کنند. طبیعی است کسانی که فضای نقد را به سمت آشفته سازی امور شرکت می برند ، به خاطر مصالح عالی شرکت ، باید مهار شوند و در عین حال از آن بخش از نقدهایشان که برغم ارائه نامطلوب، درست هستند ، باید بهره برد.
 
  واگذاری اختیارات

یک مدیر خوب ، کسی نیست که خودش همه کارها را انجام دهد ، بلکه مدیر خوب کسی است که بتواند افراد مناسب را جذب و اندک اندک کارها را به آنان محول کند و خودش به کارهای مهم تر و جدیدتر و نیز نظارت عالیه بپردازد.

اگر با واگذاری وظایف ، خروجی کار واگذاری شده از 100 به 80 می رسد ، در مقابل با آزاد شدن ظرفیت مدیر و به کار گیری آن در یک عرصه جدید که فعلاً خروجی صفر دارد ، بسیار بیش از آن 20 درصد کاهش یافته ، نتیجه خواهید گرفت. مجموعی نگاه کنید. 

نظام پاداش و تنبیه


 کارمندانی که سخاوتمندانه بیش از وظایفی که بر روی کاغد بر عهده دارند کار می کنند ، باید با کسانی که مانند ربات به امور اداری محوله می پردازند ، تفاوت داشته باشند. همچنین بین این دو گروه و کسانی که از زیر مسوولیت در می روند نیز باید تفاوت بیشتر و عیان تری وجود داشته باشد.
نظام پاداش و تنبیه ، بی آن که دچار افراط شود - به گونه ای که کارمندان را بیش از حد متوقع سازد یا آنها را دلسرد کند - باید بخشی از ساز و کارهای مدیریتی شما باشد.

در عین حال هیچ وقت فراموش نکنید که نیروهای شما بیش و پیش از هر چیز انسان هستند و شایسته رفتار انسانی.

ارزیابی دوره ای


مدیر خوب  مانند یک ناخدای زیردست، باید مدام نقشه و قطب نما را در کنار خود داشته باشد تا ببینید آیا کشتی تحت مدیریت او در مسیری که تعیین شده به پیش می رود یا خیر؟ اگر جواب مثبت است ، چگونه می توان بر سرعت و قدرتش افزود و اگر منفی است ، انحراف از مسیر چقدر بوده و چرا؟ و راه های جبران و اصلاح چیست؟
حتی ممکن است در این ارزیابی های دوره ای ، به این نتیجه برسید که مسیر را اشتباه انتخاب کرده اید و باید در راهبردتان تغییر دهید.

این که  ارزیابی دوره ای در چه بازه زمانی باید انجام گیرد ، بستگی به نوع کارتان دارد ولی آنچه مسلم است این که مدیریت بدون ارزیابی دوره ای ، راندن در تاریکی است. مدیریت هیچ نسبتی با ضرب المثل "تیر در تاریکی انداختن" ندارد